Arkistoitu

Tutut keksinnöt: Pyörä

Keksinnöt

Viime viikolla tutustuimme keksintöjä käsittelevässä sarjassa mukana kuljetettavan tulentekovälineen eli arkisemmin tulitikun historiaan ja toimintaperiaatteeseen. Tällä kertaa esittelyvuorossa on toinen ihmisen toimintaa merkittävästi helpottanut keksintö, nimittäin pyörä.

Kuva: Photochiel Flickr Creative Commons

Painavien esineiden ja kuormien siirtely kantamalla oli hyvin raskasta. Myös vetäminen tai työntäminen olivat usein vaivalloisia tapoja, koska alustan ja esineen pinnan välinen kitka on suuri. Kuvittele vaikka itse työntäväsi painavaa laatikkoa hiekkatiellä, helppoa se ei ole!

Kun pyörä otettiin käyttöön, saatiin suuri liukukitka muutettua paljon pienemmäksi vierimisvastukseksi. Samaa ilmiötä oli jo aiemmin osattu hyödyntää nostamalla raskas taakka sileiden tukkien päälle. Pian opittiin rakentamaan rattaita ja kärryjä, joissa hyödynnettiin pyörää. Pyörä liitettiin yleensä jonkinlaiseen akseliin. Rattaita ja kärryjä voitiin vetää tai työntää, ihmisvoimin, eläinten vetämänä tai myöhemmin jonkinlaisen moottorin avulla.

Ensimmäiset pyörät valmistettiin puusta. Puu kuitenkin lohkeili helposti osuessaan polkujen kiviin, ja siksi pyöriä alettiin vahvistaa metallirenkailla. Pyörä saatiin kevyemmäksi sahaamalla umpipyörään ensin aukkoja ja myöhemmin rakentamalla pyörä puolista. Polkupyörän renkaan pinnavanne muistuttaa tällaista puolapyörää, materiaalit vain ovat erilaisia nykyään.

Nykyisten ajoneuvojen renkaina käytetään pyöriä, joissa on metallivanne ja ilmatäytteinen kumirengas. Kumirengas tekee pyörästä hyvin joustavan ja kestävän. Kiskoilla liikkuvien ajoneuvojen pyörät ovat yleensä kokonaan metallista valmistettuja. Myös monet koneiden ja laitteiden osat ovat erilaisia pyöriä. Osaatko sinä paikata polkupyöräsi puhjenneen renkaan?

Anni Loukomies

Lähteet:
Bingham (2004): Katseenvangitsija: Keksinnöt